21 juli 2015

Trosa - Stenryggen - Byttan 21/7 2015

Idag var en disig morgon. Solen tryckte sig i genom men som vanligt försvann den efter en timma.
Vi pratade med de nya båtgrannarna och mannen talade om att han hörde på radion att det var en kvinna som hade slussat med gubben sin i Göta kanal men lessnade så rejält att hon tog båttaxi till närmaste tågstation hem. Haha...ja,vi får se hur det går för oss att slussa, vi som är nygifta! Hehe! =)

Vi tankade 30 liter diesel.

Hej då Trosa, trevliga hamn och stad.

Vi får se många gulliga ställen. Här, förmodligen ett gammalt fyrvaktarhus, som kanske t.o.m  fortfarande sköts om.

Ja, dessa fartdårar! Vips...när vi åker i en relativt trång och krokig led kommer det en 40-fotare i ca 20 knop. Den brassar förbi alldeles bredvid oss, så nära att vi inte hinner styra mot vågorna. Det blev otroligt gungigt.
När vi mötte segelbåten tittade både mannen och kvinnan på oss och ruskade på huvudet. Snacka om att inte ta hänsyn till oss andra på sjön. Suck!

Mycket trafik och alla dessa åkte fartdåren säkert sicksack mellan.

Ja, också var det det här med värmen. Det var så kallt ute att vi fick sätta på oss strumpor och tröjor. 14-15 grader ute i vinden.

När vi hämtade La Favorita i Söderköping för två år sen, sa förra ägaren att vi skulle gå in och lägga oss i Stendörren. När vi gjorde kväller den kvällen kom vi på att vi hade redan åkt förbi där lite tidigare. Denna gång missade vi det inte. =)

Vi åt lunch där men for sen vidare eftersom vi bara hade kört i tre timmar. Men kul att få se stället som vi pratat om i två år och det var jättefint där,

Vi åkte mot Oxelösund för att natta där men det såg så himla trist ut i båda hamnarna så vi åkte vidare till en vik vi hittade i närheten.

Men på vägen dit sjöade det något djävulskt. Två meters vågor som sköljde över oss. Det blåste och slog i båten så att en av segelsäckarna höll på att åka överbord och ena åran på gummibåten hoppade ur sitt läge. Inte roligt när det blir sådan sjö men det varade bara i ca 20 minuter innan vi fick skydd bakom en ö.

Ön som var pytteliten hette Byttan det var som en liten lagun med klart vatten ca 17 grader.

Vi lagade lite mat och så här ser det ut i ett av skafferierna. Det här är i golvet i akterruffen.

Medan det regnade åt vi mat och tittade på Allsång på skansen på tv. Mysigt!

Imorgon är det tänkt att vi ska hälsa på bekanta på Lindöja. Stefan pratade med dom i telefonen och vi fick tips om hur vi ska åka dit.

Nu hade det slutat att regna så vi tog en promenad i den eländiga terrängen.
När vi går tillbaka ser Stefan en murrig sten som ser ut som något. Ser ni vad vi ser? Svar nedanför bilden.
Vi ser ett pirathuvud, näsa, mun, öga, hår och pirathatt. =)

Stefan torkar våra skor i vårt torkrum. Haha! Lilla motorn är fortfarande varm (just nu 58 grader) fast vi stått still i några timmar.

Ön Byttan strax utanför Oxelösunds hamn.