31 juli 2015

Söderköping - Stendörren 29/7 2015

Mulet idag med. Vi tog en promenad innan vi åkte.

Vi hann se turbåten Diana passera i slussen. Hon är stor när hon kommer nära och kul att se hur besättningen jobbar i slussen. Det som slog mig var att det var många tjejer som jobbade där likaså i slussarna. Kul!



Nu åkte vi från Söderköping.

Jag har haft sådan tur, att på vägen tillbaka har Stefan tagit hand om alla tampar och jag har kört in och ut i slussarna. Känns enklast tycker jag. =)

Husen ligger lägre än kanalen. Ser konstigt ut.

Vi kom till Mem och innan vi gick in i slussen passade vi på att tömma skittanken innan vi kommer ut öppna havet. 

Inne i slussen kom slussvaktstjejen och ville ha våra Göta Kanal-lappar som sitter på pulpit (räcket) för det här var sista slussen.

Man får klisterlappar att sätta på båtarna som visar att man har betalat och hur långt man ska. 

Sista slussningen.

Ses ett annat år, Göta Kanal.

Det är många fina vyer. När vi gick ner till Söderköping låg det en pråm som säkerligen hade boskapsdjur med sig. Det var som en stor hage där. 

Det regnade som sjutton precis när vi stannade i Stegeborg för att tanka en skvätt.

Vår kära motor kräver lite omvårdad emellanåt och här fick hon ett par muggar med olja. Jag försöker lära mig så mycket som möjligt om det tekniska och Stefan är så snäll som talar om och visar mig.

De stora svarta molnen kom sakta ikapp oss.

Himlen öppnade sig vid några tillfällen. Här körde vi förbi en man som rodde en eka långt ute på vattnet i hällregn. Han hade fiskarkeps, vitt skägg och massa packning som lika gärna skulle kunna vara en massa fisknät. Han såg ut som på ett gammalt foto, fast i färg. Haha!  

När molnen kom över oss vid 17-tiden hade de skingrat sig och sen sken solen till den gick ner.
Himlen såg häftig ut.

Jag började med maten och jag måste säga att jag är helnöjd med denna gasspis/ugn.

Skönt att kunna laga mat under färd. Denna gång blev det korvstroganoff och ris.

Stilren segelbåt bland kobbar och skär, bokstavligt talat.

KL 20.00 gjorde vi kväller i Stendörren. Vi var in där på vägen ner, då lunchade vi och åkte vidare. 

När vi lagt till var maten klar att duka fram.

Vi kunde sitta och äta halvcabbat för det blåste fast det bara var 15 grader ute.

Efter maten tog vi en promenad över till fastlandet via en hängbro.

Lugnt och fint i Stendörren.

Kram Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar