28 juli 2015

Göta Kanal Nedre Carlsberg - Norsholm 25/7 2015

Stefan brukar kliva upp ca en timme före mig. Han vet att jag gärna vill ligga kvar och dra mig, samtidigt som han vet att jag vill uppleva de sköna lugna mornarna också.
Idag var en sån dag, sol och ingen vind.
På den lilla stunden jag tog på mig efter han hade väckt mig och masat mig ut hade det börjat att storma (läs blåsa). Typiskt!!

Trevlig och annorlunda natur som vi inte är van vid att se på våra seglatser hemma i Söderhamns skärgård.


Stefan monterade upp "GoPro"-kameran medan jag körde.

Vi mötte turbåten Wilhelm Them i kanalen och Ida sitter på sin favoritplats på bommen.

Kaptenen kom t.o.m ut på kommandobryggan och vinkade glatt åt oss. Trevligt!

På vissa sträckor var det som att köra genom Amazonas djungel. Smalt och kurvigt. Vi talade om för Ida att vi såg en snok simma i vattnet framför oss tidigare. Då spann Ida vidare på att det låg en alligator i vassbrynet och det såg faktiskt så ut också. Haha!

Slussvakterna sa att det var ovanligt lite trafik just idag. Vi har varit själv i alla slussar och vi har knappt mött någon. Här mötte vi sammanlagt fyra båtar samtidigt. Häftigt!

Vi åkte över sjön Asplången mellan Snövelstorp sluss och Hulta sluss. Vattnet i kanalen och sjöarna är alldeles brunt, sådär ljust lerbrunt. Det är bara fem cm sikt ner i vattnet. Inget man vill bada i direkt! Tur det inte är tokvarmt ute.

Stefan ser till att göra fast aktertampen med winschen och sen hämtade han hem förtampen med den andra winschen. Jag gjorde fast på land. 

Hulta sluss.

Det är mycket vatten som trycker på.

Nöjd kille.


En av alla broar och de flesta öppnades när vi kom.

Vi åt frukost mellan slussningarna och slut på kaffe hade vi så vi fick nöja oss med obóy.

Tänk att vi hade sådan tur med vädret denna dag.

Cyklister och andra efter kanalen hejade på oss när vi kom och vi fotade varandra. Det såg lite roligt ut.

Vid kl 15.00 var vi framme i Norsholm. Vi och flickorna tog en promenad till centrum som bara bestod av ett Ica och en pizzeria. Vi köpte bl.a kaffe.

När vi tog det lugnt i båten kom en 45 fots segelbåt med 6 st gubbar från Polen som skulle lägga till framför oss. Men kaptenen var oduglig och köra. De drämmer in med deras 13-tonnare in i vår lilla 3-tonare med deras bakända. Det fanns inte en chans att stoppa den, Stefan försökte inte ens. Jag tänkte att nu blir det sopor av peken (fotsteget i fören) men den HÖLL!! Helt otroligt!
Inte ens att den vek sig. Tror ni att gubbarna kom och frågade hur det gick? Nähejdu...de ägnade inte oss en blick ens! Det blev en långrepa på deras båt. Hehe!
De åkte på en gång för de skulle tanka och vad gör de då? Jo, dundrar in i båten framför också! Så himla dåligt! 

Norsholm.

Elin bestämde middag idag, Köttbullar på burk och potatismos.

Elin och jag datar, Ida och Stefan ser på film.

Rätt var det var, knackade det på båten och vi fick oväntat besök. Det var Stefans bror Peder och Carina som kom och sa hej. De var på väg hem från sin husvagnssemester. Trevligt!

Senare mös jag ner mig i våran säng och bloggade.

Kram Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar