8 jan. 2010



Ledighet

Det är såå skönt att vara ledig. Idag fick jag en liten aha-upplevelse. Jag kan förstå min mamma och andra mammor som var hemma med oss barn när vi var små och de få föräldrar som har turen idag att få vara hemma med sina telningar. Jag är övertygad om, att får barnen vara hemma med någon av sina föräldrar fram till fem-sex års ålder, skulle vi få mer trygga barn i framtiden. Föräldrar orkar ta hand om sina barn, orkar göra bra hemlagad mat, orkar att leka och vara närvarande med sina barn som i sin tur blir lugnare och tryggare.
Framörallt att myndigheter "SER TILL" att ordna ett annat tryggare boende för barn som inte har det bra i sina hemförhållande och det märks ju redan på dagisnivå!!!
Rätta mig om jag har fel! Det är lättare att omplacera en femåring än en femtonåring. Varför är det brist på jourhem, familjehem m.m? Jo, för många tycker nog det är redan "kört" med en femtonåring än e femåring! Skadan är redan så stor. De hamnar i "fel" sällskap som i slutändan oftast slutar med någon sorts kriminalitet som i sin tur VI skattebetalare får betala för!

Nåväl...då fick jag det sagt också! =)

Det här jullovet har jag varit ledig med barnen i två veckor. Visst tar det lite på krafterna, men det är ju så OTROLIGT ROLIGT och framförallt så SKÖNT att ha TID och ORK för dom!

Idag skickade jag iväg dom till skolan i lugn och ro och eftersom jag redan var uppe, gjorde jag mig klar och pooade runt lite i mitt trivsamma hem. Annars, när vi alla är lediga då ligger vi (läs oftast jag) länge och pratar och drar oss. Vilket också är otroligt värdefullt och himla mysigt!
Efter det for jag iväg till Cantab på Kryddstigen och fixade ett nytt internetabonnemang, till systers jobb och lämnade tillbaka skidor som Elin lånat, återvinningen, köpte handskar åt barnen och sen till affärn. Allt det och klockan var bara två på dagen!
Tänk då om barnen skulle ha kommit till mig vid den tiden från skolan.(De åker till H idag.)Jag som mamma, kan lugnt ta emot dom och prata lite eller göra läxor innan de tar hem eller sticker iväg med sina kompisar och jag kan börja med maten i lugn och ro. Ringer hem dom och vi äter innan de ev. ska iväg på sina aktiviteter.
Så jag kan gott och väl tänka mig att vara hemmafru...och när jag blir det (eller pensionär) då har jag sagt att vi ska skaffa en hund eller två...till ungarnas stora förtjusning! Hahaha....
.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar