18 okt. 2016

Grekland Dag 3, Mån 10/10 Mandraki (Hydra)

Alla rasslade upp mellan kl 8-9. Det var lite moln på himlen fast solen kikade fram ändå.

När vi ligger på svaj har Stefan svårt att sova p.g.a att han är orolig för att ankaret ska släppa. Denna natt var det inte någon vind att tala om helle. Han har dessutom ankarvakt inställd på Ipaden, så om vi hamnar utanför cirkeln på paddan så larmar den. Den blå plutten symboliserar båten.
Det är faktiskt lite roligt och se färdspåret som gjorts under natten.

Stefan läste i en av böckerna som fanns i båten inför varje stopp vi skulle göra. Där stod en hel del tips om de vanligaste ställena, vad man kan tänka på. Allt från vad det är för förtöjning till sevärdheter och restauranger. Just här läste han om ön Hydra som vi var på väg till.

Anna och ungdomarna såg på film medan de åt frukost.

Grabbarna kollar in maskinen innan avfärd (Volvo Penta D55).

Vi for kl 9.15 och åkte förbi sundet vid Poros Stad. Jättefint. Där ska vi stanna till för natten på vägen tillbaka från Hydra.

Till Hydra hamn kom vi kl 11.45.

Det var trångt i hamnen så vi la oss där vi förstod att vi inte skulle få ligga men vi chansade till någon sa åt oss. Det var en liten gullig, pittoresk gammal hamn där åsnorna stod och väntade på kajen.

Det var som att åka några hundratal år tillbaka i tiden. Det finns inga bilar på ön, endast två små sopbilar. Miniatyrer av våra vi har i Sverige.

Medan killarna gick och hörde sig för om båten, gick vi tjejer och badade runt udden.

Fin varm dag.

Den här fina bilden tog Ida med sin mobil på vägen till badet.Hon har mixtrat med den som man kan göra enkelt med dagens teknik.

Elin

Så skönt att ta ett dopp och vi passade på att träna inför nästa OS. Haha.

Ida sa att det känns som att vi är med i filmen "Mamma Mia", och precis så var det. =)

Ida, Elin, Anna och Tilda.

När vi tjejer kom tillbaka sa grabbarna att det inte fanns något hamnkontor, men det kom fram en polis och sa att vi måste flytta på oss. Likaså tre till båtar fick flytta på sig.
Vi tjejer gick snabbt och köpte mat och under tiden hade grabbarna kryssat sig ut ur hamnen. Det var kaos i den lilla hamnen.

Stefan och Henkan var supernervös att någon skulle köra in i dom så de åkte utanför hamnen till dess vi var klara. När vi var klara gick vi ut på piren och där hämtade de upp oss.

Vi fick åka 20 min till viken bredvid istället, Mandraki, som låg strax norr om hamnen. Där la vi oss på svaj. Då var kl 15.00. Vi hade gärna legat i inne hamnen men ibland blir det inte som vi tänkt oss. Vår båt är närmast kameran på bild. Den ser liten ut bredvid 50 fots-katamaranen. Haha.

Idas bild. Vår båt närmast kameran.

På kvällen tog vi gummibåten de tjugo metrarna in till land och tog en trevlig promenad på 1.5 km in till Hydra hamn.

Jag tog denna bild på Ida med hennes mobil.

Vi gick i de små gulliga gränderna och stannade och åt god mat utomhus på en underbar restaurang, Taverna Douskos. Kan verkligen rekommenderas. Vi satt utomhus med trädgrenar som tak och det var varmt och skönt, som att sitta inomhus.
Efter det gick vi ner till hamnen och tog oss något att dricka.

Ida och Simon har kul. De har bytt ansikte med varandra, (som man kan göra med tekniken idag).
Hehe..ser inte klokt ut.

Efter en stund i hamnen ville Elin och Ida tillbaka till båten så jag följde med dom. Efter halva vägen var gatlyktorna släckta och då vågade de inte gå vidare så vi vände tillbaka. Elin ringde till Stefan och frågade om de var på gång och de var de. Då fick tjejerna för sig att de skulle skrämma Anna och dom.

Så... när de kom runt bergshörnet hoppade tjejerna ut mitt framför dom. Men det var bara det att det gick en karl några meter framför dom och den karlen hoppade högt och for ut med armarna för han blev så rädd. Stackarn, för jag tyckte verkligen synd om honom!
Fast det var himla roligt! Inte för att han blev skrämd, utan för att tjejerna skrämde fel person.
Hahahaha...skrattar när jag skriver det här.

Stefan sa: -They scared the wrong person,
Killen sa: -Okej!
Stefan sa: -I´ll kill them later!