17 okt. 2016

Grekland Dag 2, Sön 9/10 Ryssviken

Vi vaknade till en ljuvlig morgon, dock lite kyligt innan solen tittade fram bakom berget
kring kl 08.00.

Grabbarna inspekterar all utrustning. Kan säga att det var som på julafton för dom. =)

Medan Stefan och Henkan var med och besiktigade båten, gick vi andra och frågade oss fram till en affär. Till slut fann vi en pytteliten affär med en pytteliten gumma som inte kunde någon engelska alls. Hon räknade hur många drickor det var i ett sex-pack. Haha.

Det är så många bryggor att Anna, Simon och Tilda missade vår brygga. Haha.
När vi kom tillbaka kl 10.40 efter en dryga timma, var de precis klara med besiktningen.
Det var en skåpdörr som de och Stefan reparerade innan vi for.

Stefan la ner gummibåten och spände fast den, för den stod lutad mot masten och så ville vi inte ha det.

Simon är beredd att kasta loss mooring-linan. Det är en fast lina som sitter i bryggan och går ner i vattnet och är fäst på botten en bit ut. Du grabbar tag i den när du kommer till bryggan, lägger fast snabbt i fören och går bak och fäster där sen.

Kl 11.20 var det äntligen dags för vår första seglingstur på det grekiska vattnet. Kapten Henrik fick äran att ratta "Hydra" ut ur hamnen.

Här lämnar vi den stora hamnen (syns bara en liten del på bilden).

Solen var med oss och det var varmt och skönt. Ungdomarna gick ut och satte sig och grabbarna hissade seglen, fast det var dåligt med vind. Haha.

Anna fixade en härligt go lunch-smörgås som vi åt under färd.

Efter 2.40 tim körning var vi framme vid vårt första stop. Vi la  oss på svaj utanför Barracuda Beach på ön Aeginas östra sida.
Stefan och Henkan var först ner i det härliga 24-25 gradiga turkosa vattnet.
Vi är ju van vid 14-17 grader i vårt svenska hav. Haha.

De flesta badade länge.

Anna och jag med en varsin passande Blue Lagoon.

Stefan och jag.

Kl 15.10 for vi vidare på det ljuvliga vattnet.
Undra om Stefan stortrivs. =)

Ungdomarna läskade sig på båten och duktiga som smörjer sig.

Vi kom till Russian Bay på ön Poros strax efter kl 18.00 där vi tänkt ligga för natten..
Henkan fixar med ankaret.

(Färdspåret för resan kommer här inom kort. Idag färdades i 13 sjömil  = 2.4 vanliga landmil.)

Eftersom det inte är högsäsong i Grekland nu är det lite glest med folk på stränderna.

"Till Russian Bay kom de första ryska fartygen för att hjälpa grekerna under frihetskriget 1821-1829 när grekiska upprorsmän och Osmanska riket var i luven på varandra."

Efter vi ätit middag på båten tog vi gummibåten in till stranden två svängar så alla kunde åka med, utom Elin som ville vara kvar i båten. Det fanns en pytteliten restaurang (kur) och utanför den satt det en kvinna och en man och det strosade några hundar där varav en hade jätteont i en tass. :(
Det fanns ett bord dukat på stranden med tända ljus. Kändes ödsligt och som på film.
Strax efter kom det ett gäng glada ryssar i gummibåtar från båtarna som låg bredvid oss i viken.

Vi åkte tillbaka och spelade spel, "Med andra ord". Pannlampan fick jobba hårt runt bordet.
Jättetrevligt och roligt hade vi,
(Vi hade extra roligt åt, pingisbollar, stockar, kyrkbänkar och b..ar. Bara vi som var med som förstår. Hahaha.)

Alla hade lagt sig vid kl 00.45.