14 aug. 2015

Jolpan - Lidön 4/8 2015

Idag vaknade vi till sol och varmt. Äntligen!

Stefan tog ett dopp, 17.6 grader...

...och jag också! Det var första gången för mig på semestern. Det var kallt men kände att jag behövde komma i för att tvätta håret. Haha!

Jolpan, (Paradisön, i folkmun).
När vi skulle åka därifrån vid kl 12.00 var det nära att det blev misär. Stefan började dra in ankaret och jag stod vid ratten och båtgrannen gjorde lös förtampen för att stenhällen var brant.
Precis när Stefan drar in ankaret och grannen slänger över repet på däck så vrider sig fören snabbt mot höger och är på väg in i grannens fönster. Som tur var såg grannen vad som höll på att hända, att han var kvick nog att hinna ta emot henne och det var bara tio centimeter till fönstret. Puh!
Ska tilläggas att det inte var någon vind att tala om.

Fin för att vara en segelbåt.

Mycket båtar när vi skulle genom sundet här

I sundet kom det två turbåtar i rumpan på oss. Jag förstår om de är "less" på alla fritidsbåtar men de behöver inte köra som om de stulit båtarna. 
Det var trångt, vi mötte flera båtar och vi går inte fortare än 5,5 knop.

Den högra båten riktigt "sladdade" in men eftersom det gick så fort hamnade han förbi bryggan och fick ta om för att komma rätt! Klant! Hehe!

Äntligen hade vi lite vind så vi kunde hissa seglen dock inte mycket ca 4-5 m/s.
Vi provade att slå igen maskinen men när vi kom ner på 3.5 knop efter ett tag slog vi igång motorn igen. Vi har haft otur med vinden denna resa.

Vi gjorde kväller på Lidöns östra sida kl 17.00.


Kram Lena

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar