25 maj 2011

"Rudan runt" med Ida

Idag var det dags för en av Källös årliga traditioner, "Rudan runt". De går alltså Rudsjön runt med olika stationer som årskurs sex ordnar efter vägen. De får svara på frågor också. Jag tror det är en sträcka på kanske 6 km, om det stoppar, från skolan, runt sjön och tillbaka. Tyvärr fick vi inte se någon orm som jag hade hoppats på. Fast det var en annan grupp som fick se en.

Påväg mot spåret.



Fika på berget är ju höjdpunkten.



Bilda ord av bokstäver.


Vi fick iallafall se ormar och andra kryp...men de var konserverade.

Ida fick "håva" som hon gillar att göra =)


Och burken blev full av "kryp".

En glad Ida förstås.






Det är ett otroligt fågelliv vid sjön.

Vi såg ett fiskmåsbo med en mamma och liten dunboll i...

...och svarthakedoppingar...

...och många tråkiga fiskmåsar eller om det är skrattmåsar. Den här bilden fick vi kika på en stund jag och Ida hur det hade gått till! Hahaha...

Sen var det dags för den grillade korven.


Ida och hennes gulliga fröken Carina, som tyvärr inte får vara kvar till hösten. Hon kom till klassen som vikarie för Carro som gick hem på mammaledighet i julas. Så det blir tredje fröken på tre år...inte kul!!! Men så är det ju i lärarvärlden idag! =(

Ida nöjd med en burk full med "kryp" och en bukett med syrener som står på bordet nu så fina.


Jag & Ida strax tillbaka på skolan.

Tack för en trevlig dag Ida =)

2 kommentarer:

  1. Hur kommer de sig att krypburken kom hem till mig och blommorna till dig? :P

    SvaraRadera